Stadiosaa.fi

Pelituotannon Taitaja-finalistit valmiina uuden kilpailulajin haasteisiin

Pelituotanto on tänä keväänä ensimmäistä kertaa virallinen laji Taitaja-kilpailuissa.

Finaalissa kilpaillaan pareittain, mikä haastaa kilpailijat tiiviiseen yhteistyöhön. Stadin ammattiopistosta kisaan lähtevät Tuuli Salminen ja Dominic Ortju, jotka opiskelevat pelialaa toista vuottaan Muotoilijankadun toimipaikassa.

Kilpailussa ratkaisevinta vahvuudet ja oikea taktiikka

Tuuli ja Dominic opiskelevat samassa ryhmässä ja tuntevat toisensa hyvin. Siitä on etua parikilpailussa, jossa kilpailijoiden on kyettävä kommunikoimaan keskenään paineen alla. Yhtä tärkeää on, että tiimin jäsenet ovat sopineet tehtävänjaosta jo etukäteen.

Finalistien kilpailuhuoltaja Jari-Pekka Karhun mukaan Stadin ammattiopiston finalistikaksikon roolit ovat syntyneet ajan kuluessa luonnostaan. Tuuli johtaa koodausta ja pelimoottoripuolta, ja Dominic tekee enemmän grafiikkaa. Ideoinnin kaksikko hoitaa yhteistyönä toisiaan kuunnellen.

”Meidän on helppo tehdä yhteistyötä, koska meillä on usein yhteneväiset mielipiteet”, Tuuli vahvistaa. ”Ja jos satumme olemaan eri mieltä jostakin, pystymme tekemään helposti kompromisseja.”

Tuulin mukaan pelin tekemisessä on selkeät työvaiheet. Aluksi suunnitellaan, heitellään ideoita ja mietitään työnjakoa ja aikataulua. Sen jälkeen artisti aloittaa grafiikan tekemisen ja koodari peliohjelmoinnin. Osa tehtävistä jaetaan tiimissä sen mukaan, kumpi ne ehtii hoitaa.

”Minä saan yleensä hyvin uusia ideoita ja keksin nopeasti pelin konseptin”, Dominic kertoo. ”Piirrän myös nopeasti laadukkaita kuvia.”

Tuuli puolestaan on yksi ryhmänsä parhaimmista koodareista. ”Lisäksi minulla on erinomainen paineensietokyky, mistä on etua kilpailutilanteessa”, hän sanoo.

”Kisassa tarvitaan ehdottomasti tietynlaista kylmäpäisyyttä”, Dominic vahvistaa. ”Pitää myös osata priorisoida ja panostaa taktisesti siihen, mistä saa eniten pisteitä.”

Uutuuslajissa kilpaileminen tuo haasteita harjoitteluun

Tuuli ja Dominic saivat jo hieman kisakokemusta pelituotannon semifinaalista, mutta finaalissa he voivat saada ratkaistavakseen aivan erilaisia tehtäviä. Uusi kilpailulaji tuo siis valmistautumiseen omat haasteensa.

”Paras tapa treenata on harjoitella tasaisesti kaikkia pelin tekemisen osa-alueita”, Jari-Pekka päättelee. ”Tuuli ja Dominic ovat onneksi itseohjautuvia ja aktiivisia kilpailijoita, jotka harjoittelevat paljon myös vapaa-ajalla. Se kertoo sitoutuneisuudesta ja aidosta kiinnostuksesta alaa kohtaan.”

Ennen finaalia Tuuli yrittää kehittyä nopeammaksi koodaajaksi ja Dominic pyrkii ottamaan haltuun pelimoottoripuolta, jotta pystyisi vähän helpottamaan Tuulin työtä. Koodaus ja pelin eri osien yhteensovittaminen vievät aina paljon aikaa.

”Kokonaisuuden finalistit hallitsevat jo varsin hyvin”, Jari-Pekka kiteyttää. ”Nyt hiotaan enää pieniä yksityiskohtia ja etsitään vastauksia vielä avoimiin kysymyksiin.”

Lokakuussa Abu Dhabiin

Dominicin kilpailu-urakka jatkuu Taitajan jälkeen vielä WorldSkills-kilpailuissa, jotka järjestetään Abu Dhabissa lokakuussa. Ammattitaidon MM-kisoissa Dominicin laji on 3D-mallintaminen, mikä tarkoittaa esimerkiksi 3D kasvokuvien tai hahmojen tekemistä ja niiden animointia.

”Tuomaristossa on isoja nimiä ja kilpailussa pääsen näyttämään heille osaamiseni ilman että minun tarvitsee sen suuremmin markkinoida itseäni”, Dominic perustelee osallistumistaan. ”Siinä mielessä kilpaileminen sopii luonteelleni erittäin hyvin!”

Kirjoittaja: Virpi Vedenkannas, tiedotussihteeri, Stadin ammattiopisto
Alkuperäinen kirjoitus: Stadin ammattiopisto (5.4.2017)

Tiesitkö?
Media-alan perustutkinnon audiovisuaalisen viestinnän osaamisala valmistaa pelialan työtehtäviin! Pelinkehitys sopii koodaamisesta kiinnostuneille ja peligrafiikka niille, jotka haluavat suunnitella pelin visuaalista puolta. Lue lisää täältä!

Stadiosaa.fi

Stadiosaa.fi

Stadiosaa.fi toivottaa vieraskynät tervetulleiksi!