Stadiosaa.fi

Mitä ammatillisen koulutuksen reformi merkitsee opiskelijalle?

Kevään yhteishaku on juuri alkanut ja uusi laki ammatillisesta koulutuksesta astui voimaan alle kaksi kuukautta sitten. Uudistus muuttaa monia asioita ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia opiskelijoille. Tässä kirjoituksessa esittelen lyhyesti tärkeimpiä muutoksia opiskelijan näkökulmasta.

Yhteishaku ja jatkuva haku

Peruskoulun päättävät ja ilman toisen asteen tutkintoa olevat voivat hakea jatkossakin kevään yhteishaussa opintopolku.fi-palvelun kautta. Muut voivat hakeutua jatkuvan haun kautta ympäri vuoden riippuen oppilaitoksen tarjonnasta. Syksyn yhteishaku poistuu.

Tutkintojen määrä vähentyy, mutta tutkintojen sisällä on entistä enemmän mahdollisuuksia suuntautua itseään kiinnostaviin asioihin. Jokaisessa tutkinnossa on pakollinen ja valinnainen osuus. Esimerkiksi viime vuonna tullut uusi media-alan perustutkinto sisältää kolme suuntautumisvaihtoehtoa (audiovisuaalinen viestintä, painoviestintä ja valokuvaus) sekä useita erilaisia valinnaisia opintoja.

Osaamisperusteisuus ja yksilölliset opintopolut

Koko reformin lähtökohtana on osaamisperusteisuus, joka tarkoittaa käytännössä, että opintojen kesto määräytyy opiskelijan oman osaamisen perusteella. Opiskelija voi  esimerkiksi edetä nopeasti tai hitaammin omaan tahtiinsa. Jokaiselle opiskelijalle tehdään oma suunnitelma opintoja varten (henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS). Suunnitelmaa päivitetään aina opintojen etenemisen aikana, esimerkiksi opiskelijan siirtyessä jatkamaan opintojaan työpaikalle.

Opiskelija osoittaa osaamisensa käytännön työtehtävissä eli näytöissä pääasiassa aidoissa työtehtävissä työpaikoilla. Opiskelijan suorituksen arvioi opettaja ja työpaikan edustaja. Näytön voi suorittaa, kun osaamista on riittävästi.

Oppimisympäristöt

Oppilaitokset tarjoavat monia erilaisia oppimisympäristöjä perinteisistä työsaleista virtuaaliympäristöihin. Ammatillisessa koulutuksessa on tärkeää myös päästä kokeilemaan oppimiaan asioita työpaikoille. Koulutussopimus on uusi palkaton harjoittelumuoto, jonka tavoitteet suunnitellaan yhdessä opiskelijan, työpaikan ja opettajan kanssa. Oppisopimus on palkallinen, työsuhteeseen perustuva koulutusmuoto, jota voi hyödyntää esimerkiksi nyt myös kesätyössä. Koulutus- ja oppisopimusta voi yhdistää joustavasti mahdollisuuksien mukaan.

Jatko-opinnot

Opiskelija voi hakea tutkinnon suoritettuaan ammattikorkeakouluun, yliopistoon tai siirtyä suoraan töihin. Myöhemmin työuralla voi myös hyödyntää muita ammatillisia tutkintoja ja kehittää omaa osaamistaan esimerkiksi suorittamalla erikoisammattitutkinnon oppisopimuksella oman työn ohessa.


Lue lisää yhteishausta ammatilliseen koulutukseen.
Lue lisää jatkuvasta hausta ammatilliseen koulutukseen.

Stadin ammatti- ja aikuisopiston opiskelijoiden tarinoita voit lukea tästä:
Francisco rakensi onnistuneesti polun työelämään
Opiskelijoiden vaatetusalan yritys Dokker NY menestyi upeasti kevään kilpailuissa
Innovatiivisia digikokeiluja Stadin aikuisopistossa

Saku

Saku

Kirjoittaja työskentelee projektipäällikkönä Stadin ammatti- ja aikuisopiston sekä OPH:n reformilähettiläänä vuonna 2018. Hän toimii koulutuksen ja työelämän rajapinnassa kokeillen ja kehittäen uutta ammatillisen koulutuksen reformin hengessä.