Stadiosaa.fi

Asiakaspalvelun polku toi työpaikan ja ystäväverkoston

Stadin ammatti- ja aikuisopiston Osaamiskeskus tarjoaa monipuolisia koulutuksen, työllistymisen ja kuntoutuksen palveluita helsinkiläisille maahanmuuttajille. Yksi toimintamalli on polkuopetus, jossa painopisteenä on suomen kielen sekä työelämätaitojen vahvistaminen. Polku antaa maahanmuuttajalle hyvän ponnahduslaudan tutkinto-opintojen aloittamiseen tai työelämään siirtymiseen.

Yelena Aghayeva aloitti syksyllä 2018 asiakaspalvelu- ja yrittäjyyspolun Stadin AO:ssa. Hän on kotoisin Azerbaiždanista ja asunut Suomessa parikymmentä vuotta. Aghayevalla on kolme lasta, ja hän on ollut pitkään kotiäitinä. Satunnaista työkokemusta Aghayeva on kerryttänyt keittiöapulaisena lounasravintolassa sekä matkatoimiston työharjoittelussa.

− Osaamiskeskuksessa oli infotilaisuus, jossa kerrottiin polkuopetuksesta. Tiesin heti, että haluan mukaan asiakaspalvelun polulle. Olen aina pitänyt ihmisten auttamisesta ja asiakaspalveluammatit kiinnostavat minua, Yelena Aghayeva kertoo hymyillen.

– Myyjän työ kehittää muistia. Tigerin tuotevalikoima päivittyy usein, joten pysyn vireessä opettelemalla uusia tuotteita ja niiden sijaintia myymälässä, kertoo Yelena Aghayeva.

Stadin AO:n Mirkka Forssell toimii asiakaspalvelu- ja yrittäjyyspolun opettajana. Hän laatii jokaiselle osallistujalle henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman eli HOKS:in, jossa huomioidaan maahanmuuttajan koulutus-ja työkokemushistoria.

Lähtökohta on, että polkulaisille suunnitellaan yksilöllinen lähiopetuksesta ja työharjoittelusta koostuva opintokokonaisuus, joka auttaa työllistymään tai siirtymään tutkinto-opiskelijaksi. Forssellin luotsaamalla polulla on lisäksi asiakaspalvelun ja yrittäjyyden teemaopetusta sekä hygieniapassikoulutus. Asiakaspalvelutilanteita on harjoiteltu muun muassa NAO-robotin kanssa. Syksyn ryhmässä aloitti 30 osallistujaa, joista moni on jo päässyt kiinni työelämään tai opintoihin.

Työharjoittelun kautta myyjän ammattiin

Yelena Aghayeva pääsi opettajansa Mirkka Forssellin avustuksella työharjoitteluun Kampin Flying Tiger of Copenhagen -myymälään (jatkossa Tiger). Harjoittelu alkoi marraskuussa ja kesti kaksi kuukautta, minkä jälkeen Aghayeva palkattiin myymälään töihin. Aluksi työsopimus on määräaikainen ja viikkotuntimäärä vastaa osa-aikaisen työntekijän tunteja, mutta Aghayeva on enemmän kuin tyytyväinen: vuosien tauon jälkeen hänellä on oikea työpaikka, myyjän työ tuntuu mieluisalta ja hänelle jää sopivasti vapaa-aikaa perheen parissa.

Yelena Aghayeva kertoo oppineensa paljon sekä asiakaspalvelun polulla että Tigerissa. Opettaja Mirkka Forssell antoi ryhmälle muutaman tärkeän muistisäännön: asiakkaan tietoja ei saa kertoa kenellekään, asiakkaat ovat tasa-arvoisia ja tietenkin − asiakas on aina oikeassa!

− Polkuryhmässämme oli osallistujia lähes jokaisesta maanosasta. Useimmille meistä oli käsittämätöntä, kuinka hyvä suomalaisen työntekijän asema on. Raskaana olevaa naista ei saa irtisanoa, ja hänellä on oikeus palata työhönsä vauvan kasvettua. Vaikka olen asunut Suomessa jo pitkään, en tuntenut työelämän lainsäädäntöä. Kotimaassani on tapana, että jokaisella työnantajalla on omat sääntönsä. Erilainen työkulttuuri näkyy myös siinä, että Suomessa tauot pidetään vuorotellen eikä liikettä tarvitse sulkea työntekijöiden taukojen ajaksi.

− Tigerissa olen oppinut muun muassa käyttämään kassakonetta, hyllyttämään tuotteita ja opastamaan asiakkaita. Myymälän valikoima koostuu pienistä, vaihtuvista tuotteista, joten niiden opettelu on ollut hyvää muistiharjoitusta aivoille. Suomen kielen taitoni kehittyy jatkuvasti asiakaspalvelussa ja uutta on ollut se, että opin englantia kuuntelemalla työkavereitani. Olen myös havainnut, että iäkkäät asiakkaat arvostavat kiireetöntä palvelua, Yelena Aghayeva kertoo.

− Oli helpottavaa huomata, että Tigerissa on paljon työntekijöitä, joiden äidinkieli ei ole suomi. Perehdyttäjäni osasi kannustaa ja rohkaista minua puhumaan suomea, kun hän oli itse kokenut saman epävarmuuden aiemmin. Opettelin suomen kielen alun perin liimaamalla nimilappuja tavaroihin ja pelaamalla lasten kanssa Aliasta.

– Yelena Aghayeva (vas.) on elementissään asiakaspalvelutyössä, opettaja Mirkka Forssell (oik.) kehuu Tigerin uutta työntekijää. Forssellin omassa työssä sydämen asiana on auttaa maahanmuuttajia löytämään työ- tai opiskelupaikka.

Joulunajan stressitesti läpäisty

Kampin Tigerin myymäläpäällikkö Riikka Ronkainen kertoo, että hän on ottanut mielellään myymälään harjoittelijoita ja pyrkinyt tarjoamaan palkkatyötä parhaimmille.

Monet harjoittelijat eivät hoksaa, että he tulevat työpaikalle ”olen vain harjoittelija” -asenteella ja lähtevät pois ennen työvuoron päättymistä tai jättävät työkaverin pulaan. Työharjoittelu on kuin koeaika, joten suosittelen suhtautumaan siihen samalla kunnioituksella, Riikka Ronkainen muistuttaa.

− Yelena teki minuun vaikutuksen joulukaudella, joka on uuden myyjän stressitesti. Vaikka ruuhkaa oli aamusta iltaan, Yelena hymyili koko ajan ja työskenteli tunnollisesti sekä ystävällisesti asiakaspalvelussa. Olen iloinen siitä, että Yelena on nyt työntekijämme. Lisäksi täytyy mainita Yelenan nopeat jalat, nauraa esimies Riikka Ronkainen.

Todellakin: Yelena Aghayeva lennähtelee myymälän käytävillä ripeästi ja ketterästi. Valokuvauksen aikana hän kohentaa tuotteiden esillepanoa, katoaa täyttämään hyllyjä ja esittelee samalla valkoisia lenkkareitaan, jotka ovat työhyvinvoinnin salaisuus: askeleita kertyy työvuoron aikana niin paljon, että illalla ei tarvitse mennä lenkille.

− Yelena on tomera, ahkera ja kova tekemään työtä, huikkaa työkaveri kannustavasti ohikulkiessaan.

Vaikean tilalle itseluottamus

Mirkka Forssell hymyilee tyytyväisenä. Jälleen yksi polkulainen on saanut työpaikan ja samalla myös luottamuksen tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksiinsa.

− Maahanmuuttajalla on usein kynnys löytää työ- tai opiskelupaikka. Työharjoittelu on keino saada jalka oven väliin ja tutustua tekemisen kautta uuteen ammattiin. Tehtävänäni on vahvistaa osallistujien itsetuntemusta ja positiivista asennoitumista työelämään. Kun korviini tarttuu liian usein sana ”vaikea”, kirjoitan sen paperilapulle, revin lapun ja heitän palaset roskakoriin ryhmän edessä. Näin konkretisoin, että ”vaikeaa” ei enää ole ja sen tilalla on ”minä opin”, vinkkaa Mirkka Forssell motivointikeinojaan.

Yelena Aghayevan silmä lepää Tigerin värikkäissä hyllyriveissä. Askartelutarvikkeita, juhlatuotteita, ilmapalloja, lautasliinoja ja leluja hypistelevät asiakkaat vaikuttavat yhtä hyväntuulisilta kuin Aghayeva, joka on löytänyt oman paikkansa suomalaisessa työelämässä.

Asiakaspalvelun polku muutti elämäni. Mirkka on ihanan ystävällinen opettaja, joka puhuu helposti ymmärrettävää selkokieltä ja auttaa aina. Sain hyvän työpaikan eli unelmani toteutui. Upeaa on myös se, että nyt puhelimeni on täynnä ryhmäläisten yhteystietoja ja minulla on paljon uusia ystäviä.

− Toivon, että työkokemuksen vahvistuessa pääsen opiskelemaan merkonomiksi työn ohessa. Opin ammatin parhaiten työtä tekemällä, Yelena Aghayeva vahvistaa.

Teksti ja kuvat: Hannele Häyhä

Lue lisää Osaamiskeskuksesta
Facebook: Stadin AO, Työelämän kehittämispalvelut

Hannele

Hannele

Kirjoittaja työskentelee asiakkuusvastaavana Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Hän inspiroituu arjen menestystarinoista, joita kohtaa päivittäisessä työssään: koulutus tarjoaa upeita mahdollisuuksia sekä työnantajalle että opiskelijalle.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi