Stadiosaa.fi

Esitys- ja teatteritekniikan itseohjautuva tiimi kukoistaa hulluttelemalla

Stadin ammatti- ja aikuisopiston henkilöstö on ollut muutospyörteessä viime vuosina: ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistus, kahden oppilaitoksen yhdistyminen, vuosityöaika, tiimityöskentelymalli sekä päivitetyt tutkinnon perusteet vaikuttavat jokaisen työntekijän arkeen. Esitys- ja teatteritekniikan opettajat ovat huomanneet, että uudistukset sekä helpottavat että inspiroivat tiimin toimintaa. ”Voimme vilpittömästi sanoa, että fanitamme reformia!”

Hattulantien toimipaikan neljännen kerroksen käytävällä on vitriini, joka magnetisoi ohikulkijan. Seela Sellan purppura maskeeraustakki, tekoviiksien valmistuslaite kuin valheenpaljastusautomaatti, ruhjeinen irtokäsi sekä naamiot ja sulat toivottavat tervetulleeksi taianomaiseen maailmaan. Stadin AO:ssa toteutetaan esitys- ja teatteritekniikan ammatti- ja erikoisammattitutkintoa maskeerauksen osaamisalalla.

Kolmen hengen opettajatiimin muodostavat Jani Kylmälä, Jaana Kyöstiöja Kaisa Vanne, jotka ovat työskennelleet vuosien ajan yhdessä. Lisäksi on alan ammattilaisista koostuva tuntiopettajaryhmä, jota hyödynnetään tarpeen mukaan. Yhteinen huumori kiteytyy tiimin kielenkäytössä: tervehdyssana töttiströpö on napattu kotkalaisesta näytelmäesityksestä ja opetuksen kehittämiskeskustelut höystetään sopivalla murteella.

– Tiimimestari Kaisa on kotoisin Turusta, joten oli luontevaa, että aloimme kaikki puhua samalla poljennolla tärkeistä asioista. Vaihtelu virkistää, joten nyt on pinnalla Tampereen murre. Saamme luovan suunnitteluvireen päälle heti kun vaihdamme murteelle. Kyä näi o. San mun sanoneen.

Tiimin erityisosaaminen näkyy täydennyskoulutusteemoissa, jotka kutkuttavat maallikon mielikuvitusta: näyttelijän kolmiulotteisten irto-osien, kaljun, viiksien tai realististen vammojen valmistus.

Tavoitteena yhteistyön sekametelisoppa

Maskeeraaja työskentelee tyypillisesti moniammatillisessa tuotannossa, jossa on mukana esiintyjiä, lavastajia, puvustajia, tarpeistonhoitajia sekä valo- ja äänisuunnittelijoita. Stadin AO:ssa maskeeraustiimi on luonut oppilaitoksen sisällä yhteistyötä muun muassa hius- ja kauneudenhoitoalan, audiovisuaalisen viestinnän, hammastekniikan, puualan sekä tekstiili- ja muotialan kanssa. Monet opiskelijat perustavat yrityksen valmistuttuaan, joten yrittäjyysopintoihin ohjaus korostuu yhä vahvemmin.

– Sekametelisoppa on aina hyvä juttu! Toteutimme muutama vuosi sitten Stadin AO:n hammastekniikan opettajan kanssa koulutuksen teatterihampaiden maskeerauksesta. Kurssille osallistui maskeerauksen ammattilaisia ja lopputuloksena oli, että hammastekniikan opettajalta tilattiin erikoishampaita Putous-ohjelmaan. Esitys- ja teatteritekniikassa ei ole perustutkintoa, joten suosittelemme maskeeraajaopiskelijoille tutkinnon osia esimerkiksi hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnosta, Kaisa Vanne kertoo.

Aktiivinen työelämäyhteistyö on aina ollut maskeeraustiimin vahvuus. Opiskelijoita on parhaillaan mukana kymmenessä eri tuotannossa, ja lukuvuoden aikana projekteja on keskimäärin 30–50. Yksi tunnetuimmista vuosittaisista toteutuksista on Helsingin Via Crusis -pääsiäiskulkueen esiintyjien maskeeraus.

– Opiskelijoitamme on teattereissa ympäri Suomea, ja pian käynnistyy ensimmäinen yhteistyö Espanjassa. Näytämme opiskelijoille mallia ketteryydestä, kun kannustamme jo ensimmäisenä koulupäivänä ilmoittautumaan alan keikkatöihin, vaikka ei olisi aiempaa kokemusta, Jani Kylmälä naurahtaa.

Kaisa Vanne muistuttaa, miten tärkeää opettajana on seurata sekä yhteiskunnan että oman alan virtauksia.


Opettajana ja ihmisenä olen kiinnostunut ajan ilmiöistä. Tosiasia on, että sellaista työelämää ei ole, mihin me opettajat olemme aikoinaan valmistuneet. Maailma muuttuu ja niin myös ammatit. Opettajalta vaaditaan nöyryyttä ja vahvaa yritysyhteistyötä.

– Meidän oppilaat tulevat luultavasti keksimään aivan uusia työtehtäviä ja innovaatioita. Kunnioitetaan uuden polven ideoita ja kuullaan oikeasti heitä siinä, millaisen uran he itselleen näkevät. Milleniaalit kyseenalaistavat ja edellyttävät erilaista opetusta, ja näen sen vain hyvänä asiana.

Maskeeraustiimi on tiiviissä vuorovaikutuksessa myös muiden oppilaitosten kanssa, eivätkä opettajat tunnista kilpailuasetelmaa.

– On hyvä, että alalla on useita oppilaitoksia ja yksityiskouluja. Mitä enemmän opiskelijalla on vaihtoehtoja, sitä paremmin palvelemme työelämän tarpeita. Oppilaitosyhteistyötä teemme muun muassa Teatterikorkeakoulun kanssa ja on hedelmällistä, kun kaikki tuotannon osallistujat ovat eri ammattien opiskelijoita, suosittelee Jaana Kyöstiö.

Esitys- ja teatteritekniikan tiimin työhuone pulppuaa inspiroivaa silmänruokaa ja luovaa inhimillisyyttä. Kuvassa viherkasvit Kaaleppi, Aabraham ja Leila.

Inspiroiva työhuone kannustaa unelmien toteuttamiseen

Maskeerauskolmikko on hioutunut timanttiseksi tiimiksi vuosien aikana. Jokaisella opettajalla on omat vastuualueet ja toisten työtä kunnioitetaan. Yhteisen onnistumisen edellytyksenä on, että kaikki kolme opettajaa saavat olla juuri sellaisia kuin ovat: muut eivät esimerkiksi pahastu, jos yksi pyytää työrauhaa.

Stadin AO:n uuden kampusjaon myötä pieniä tiimejä on yhdistetty hallinnollisesti monialaisiksi oppimisyhteisöiksi. Koulutuspäällikkö Elina Tirinen toimii maskeeraustiimin esimiehenä, ja yhteisiä tapaamisia sekä oman tiimin että oppimisyhteisön kanssa pidetään keskimäärin kerran kuukaudessa.

Mikään ei ole niin opettavaista ja avartavaa kuin tutustua eri alojen opettajakollegoihin. Ihan mahtavaa, että saamme olla osana moniammatillista tiimiä.

– Esitys- ja teatteritekniikka on pieni erityisala isossa oppilaitoksessamme. Tiimillemme on aina ollut tyypillistä, että emme odota esimiehen käskyjä vaan teemme itse valmiita ratkaisuehdotuksia ongelmiin yhteisen suunnittelun pohjalta. Olemme kiitollisia siitä, että esimiehemme Elina Tirinen ja ennen häntä Petri Kallionpää ovat luottaneet meihin ja antaneet vapauden toimia itseohjautuvasti. Esimerkiksi reformin osalta ideoimme ja toteutimme spontaanisti yhteisiä suunnittelu- ja verkostopäiviä yritysten ja muiden oppilaitosten kanssa, kolmikko kuvaa toimintatapaansa.

Maskeeraustiimi nimeää positiivisuuden lähteekseen huumorin, epämuodollisuuden sekä inspiroivan työtilan, joka syntyi sattuman vaikutuksesta kuin tiimin neljänneksi jäseneksi.

– Muutimme Savonkadulta Hattulantielle, jossa saimme yhteisen työhuoneen ja opetusluokan. Helsingin kaupungin kalustevastaava oivalsi, että juuri me voisimme huolehtia vanhan ajan salikalustosta, jolle hän pohti uutta sijoituspaikkaa. Kutsumme työhuonettamme rakkaudella mummolaksi, Jaana Kyöstiö kertoo silmät tuikkien.

– Opiskelijoiden henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien teko on luovaa mummolaympäristössä, tuntuu kuin olisimme kotona. Keskustelu soljuu vaivattomasti vanhojen huonekalujen ympäröimänä.

Kaisa on ilmiömäinen hoksaaja: hän piirrättää opiskelijoilla aarrekarttoja ja aktivoi tulevaisuuspohdintaa. Ensin keskustellaan unelmista ja motivaatiosta, sillä muuten opiskelija ei näe omia vahvuuksiaan ja aitoja, itsestään kumpuvia urahaaveita.

– HOKS-lomake täytetään vasta lopuksi, tärkeintä on löytää opiskelijan kutsumus ja oppimista vaativat asiat. Jos edessä on yrittäjyys, työnnämme opiskelijaa löytämään laatikon ulkopuolelta työn, mitä kukaan muu ei vielä tee, kehuu Jani Kylmälä kollegaansa.

Puisella pöydällä on nenäliinoja kauniissa lasiastiassa. Opettajat tietävät, että unelmien nimeäminen ja ääneen sanominen herkistävät. Seinällä roikkuva värikäs teos on elävä vieraskirja, johon työhuoneella kävijät virkkaavat omannäköisiään paloja (näkyy taustalla pääkuvassa).

– Mummola on niin viihtyisä, että yhteistyökumppanit haluavat tulla tänne kokoustamaan. Olemme huomanneet, että meillä opettajilla säästyy nykyään valtavasti työaikaa tämän vuoksi. Sohvalle saa tulla istumaan ja virkkaamaan – tai twerkkaamaan, kuten me nykyään sanomme, Jani Kylmälä yllättää.

– Kannustamme työyhteisöjä hulluttelemaan sanoilla. ”Töttiströpö”-tervehdys sitoo meidät yhteen ja luova suunnittelu tapahtuu Turun tai Tampereen murteella, Kaisa Vanne (vas.), Jani Kylmälä ja Jaana Kyöstiö kertovat.

Reformi tarjoaa joustavuutta ja luovuutta

Maskeeraustiimi kokee, että ammatillisen koulutuksen uudistus on tuonut sille paljon hyvää. Koulutussopimus on avannut ovet monille esimerkiksi isoihin teattereihin. Joustava vuosityöaika soveltuu erinomaisesti projektityöskentelyyn, jossa näytöt ovat usein iltaisin ja viikonloppuisin. Tutkintotoimikunnista ja kolmikanta-arvioinnista luopuminen on keventänyt näytön suunnittelua, toteutusta ja arviointia.

– Meidän mielestämme reformi on kehittänyt tutkinnon suorittamista työelämälähtöisempään suuntaan. Aiemmin näyttö kesti viikon, ja se piti hyväksyttää etukäteen tutkintotoimikunnalla. Tähän meni valtavasti aikaa. Nyt voimme olla aidosti joustavia ja maalaisjärkisiä.

– Uusi työaika mahdollistaa opettajien toimintatapojen muuttumisen. Suosittelemme jokaista opettajaa ja tiimiä miettimään, onko omassa työkokonaisuudessa mitään järkeä. Usein jäämme noudattamaan tottumuksesta vanhaa kaavaa, vaikka pöydän puhdistaminen olisi tehokasta, mielekästä ja ennen kaikkea omaa työhyvinvointia lisäävää.

– Teatterissa ei koskaan tehdä asioita samalla tavalla, joten olemme kasvaneet muutoksen välttämättömyyteen. Monet ihmiset pelkäävät muutosta, vaikka se on energiaa antava voima. Uskalla altistua ja lietso innostusta, Jaana Kyöstiö heittää pallon eteenpäin.

– Ajattele työsi leikkinä, eikö kuulostakin heti hauskemmalta? Meistä kukaan ei halua olla samaan muottiin pakotettu tai palikka, jota muut siirtelevät. Hyvät innokkaat tyypit ottavat vastuun työstään, jolloin se mahdollistaa leikillisyyden ja tunteen omista vaikuttamismahdollisuuksista, Jani Kylmälä jatkaa.

Tiimimestari Kaisa Vanne tiivistää keskustelun:

Työmme on luovuuden muuttuva laboratorio, jota tuntematon tulevaisuus inspiroi.

Maskeeraustiimin kukoistusvinkit:

  1. Olemme päättäneet, että töissä on kivaa. Asenne tarttuu ja toteuttaa itseään.
  2. Tuomme työhuoneeseen inspiroivia esineitä ja kuvia.
  3. Työskentelemme itseohjautuvasti. Emme odota esimiehen määräyksiä vaan teemme ehdotuksia ja olemme aktiivisia.
  4. Kun tiimimme on luova, selviämme missä tahansa muutoksessa.
  5. Kuljemme silmät auki ja imuroimme mahdollisuuksia kaikkialta.


Teksti ja kuvat: Hannele Häyhä

Lue lisää:
Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinto, Stadin AO
Esitys- ja teatteritekniikan erikoisammattitutkinto, Stadin AO

Hannele

Hannele

Kirjoittaja työskentelee asiakkuusvastaavana Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Hän inspiroituu arjen tuhkimotarinoista, joita kohtaa päivittäisessä työssään: koulutus tarjoaa upeita mahdollisuuksia sekä työnantajalle että opiskelijalle.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi