Stadiosaa.fi

Media-alan ammattilaiseksi kehittyy projektioppimisella

Stadin AO on Tampere Film Festivalin virallinen kumppani

Stadin ammatti- ja aikuisopiston Muotoilijankadun toimipaikka Arabiassa on avara ja moderni. Ensimmäisenä aulassa osuu silmiin lyhytelokuvamainosten komea rivistö, joka tiivistää media-alan luonteen luovuuden ja tekniikan yhdistäjänä. Media-alan opiskelijat tekevät opintojen alusta saakka niin tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa, että työelämässä oppimisen erikseen mainitseminen hämmentää: tavoitteena on kokonaisvaltainen ja moniammatillinen projektioppiminen, joka valmentaa opiskelijoista huippuosaajia.

Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon suorittaja valitsee osaamisalakseen audiovisuaalisen viestinnän, julkaisutuotannon, painoviestinnän tai kuvallisen ilmaisun. Stadin ammatti- ja aikuisopiston tarjonnassa on kaikki neljä osaamisalaa, ja opetusta on Muotoilijankadun toimipaikan lisäksi Kullervonkadulla Käpylässä. Audiovisuaalisen viestinnän opiskelijapoolin opiskelijoille tarjotaan opintopolkuja, joissa he voivat erikoistua ääneen, liikkuvaan kuvaan ja av-tuotantoon.

Media-alan opettajatiimi Kari Elovuori, Pentti Kasurinen, Jere Korppoo, Tuuli Vuorinen-Oras ja Ilkka Väisänen on toteuttanut jo vuosien ajan aitoihin työelämän projekteihin perustuvaa oppimisen mallia. Ammatillisen koulutuksen uudistus antoi mahdollisuuden kehittää opetusteemoja autonomisempana opettajatiiminä, mikä on tuonut tehokkuutta ja mielekkyyttä toimintaan.

– Opintojen alussa kaikki av-poolin opiskelijat osallistuvat samoihin projekteihin ja jokainen tutustuu omakohtaisesti kaikkiin media-alan työtehtäviin. Mitä enemmän äänen, liikkuvan kuvan ja tuotannon opiskelijat ovat tekemisissä keskenään ja ymmärtävät toistensa työtä, sitä helpommin työelämän projektit onnistuvat. Olemme innoissamme uudesta käytännöstä, joka aloitettiin vuosi sitten syksyllä, Jere Korppoo kertoo tyytyväisenä.

Tavoitteellinen projektioppiminen on tuloksellista

Erilaisia media-alan projekteja on käynnissä jatkuvasti. Opettajatiimi nostaa hyvänä esimerkkinä esille kaksi vuosittain toistuvaa isoa tapahtumaa, joissa on mukana runsaasti opiskelijoita: Tampere Film Festival ja Loviisa-projekti.

Tampere Film Festivalin kanssa on tehty yhteistyötä jo vuodesta 2000 lähtien ja nyt kolmatta kertaa virallisena kumppanina. Keväällä 2019 Tampere Film Festivalille osallistui parikymmentä Stadin AO:n opiskelijaa ja neljä opettajaa, jotka toteuttivat festivaaliorganisaation toiveesta muun muassa videohaastatteluja valituista elokuvantekijöistä, tunnelmavideoita, reportaaseja ja sosiaalisen median päivityksiä, kuten Insta-stooreja. Tapahtumasta toteutettiin lisäksi videoreportaasi, joka esitettiin Kiasmassa voittajaelokuvien näytöksessä.

Loviisa-projektissa opiskelijat luovat käsikirjoituksesta lähtien kaksi lyhytelokuvaa, joiden valmistaminen alusta loppuun vie aikaa noin vuoden. Projektin osallistujat työskentelevät toukokuussa viikon Loviisassa, jossa elokuvat kuvataan ja työryhmä viettää tiiviin periodin yhdessä. Lyhytelokuvien huipennus on tammikuinen ensi-ilta Bio Rex -elokuvateatterissa. Media-alan opiskelijoiden lisäksi hankkeessa on mukana Stadin AO:n logistiikan, lavastuksen, puvustuksen, maskeerauksen ja catering-alan opiskelijoita, jotka suorittavat yli sata näyttöä ja noin 1 600 osaamispistettä.

Lyhytelokuvien tuotanto konkretisoituu, kun yli 50-henkinen työryhmä viettää intensiivisen kuvausviikon Loviisassa. Kuvassa projektin jäseniä vuonna 2018. Kuva: Julia Jahkola.

Tuottajalle festivaalilta arvokasta työkokemusta

Valtteri Voutilainen, 28, aloitti media-alan opinnot syksyllä 2018 ja tähtää tuottajaksi. Tampere Film Festival oli hänelle ainutlaatuinen tilaisuus sukeltaa tuottajan aitoon työhön kiireisessä tapahtumassa.

– Tuottajana huolehdin siitä, että ihmiset ja tavarat ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Sovin haastateltavien kanssa aikataulutuksen ja vastasin kokonaisuudesta. Kaikki oli minulle uutta, joten oli tosi hieno mahdollisuus päästä projektiin mukaan. Haasteita aiheutti ainoastaan parkkipaikkojen ja siivousvälineiden puute, Valtteri Voutilainen kertoo.

– Opettajana on upeaa nähdä, miten paljon opiskelijat kehittyvät muutamassa päivässä oikeassa työssä. Esimerkiksi minuutin mittaisen videon tekeminen sisältää monen tunnin työmäärän roudausta, haastattelua ja editointia. Tampere Film Festivalissa opiskelijat tekivät tiukassa aikataulussa 14 videohaastattelua, joiden aikana kuvaus, leikkaus ja tiivistäminen hioutuivat näkyvästi, Jere Korppoo sanoo.

– Tuottajan rooli perustuu suunnitteluun, varmistamiseen ja ennakointiin. Kuvauspaikalta ei lähdetä kotiin hakemaan puuttuvaa johtoa vaan tarvikkeet on pakattu hyvin mukaan. Päivystin festarien ajaksi luodussa toimistossa, jossa tulostin oli ”tulessa”, Voutilainen tiivistää.

Festarityöskentely oli mahtava kokemus. Isoin asia oli nähdä kentällä, miten homma pyörii. Tutustuin mielenkiintoisiin tyyppeihin ja pääsin jubailemaan ammattilaisten kanssa. Yksi huippuhetki oli tavata Jan Harlan, joka on toiminut tuottajana Stanley Kubrickin elokuvissa.

Jälkituotannossa Valtteri Voutilainen valmisteli Kiasmassa esitettävää reportaasia Tampere Film Festivalista. Oppimisen kannalta hänelle jäi mieleen etenkin työläs päivä, jolloin hän soitti kymmeniä puheluita ja toimi salapoliisina selvittäessään lupaa käyttää viiden sekunnin otos tuoreimmasta Tuntematon sotilas -elokuvasta osana reportaasivideota.

Tiimimestari, opettaja Tuuli Vuorinen-Oras kehuu Voutilaista suuresta vaivannäöstä:
– Olet niin sitkeä ja rohkea, etkä jättänyt asiaa kesken. Hienosti toimittu, Valtteri.

Opettajat näkevät, että Tampere Film Festivalin kaltaisiin tapahtumiin osallistuminen on tärkeää kaikille media-alan opiskelijoille. Työelämässä oppimisen ja näyttöjen toteuttamisen lisäksi iso merkitys on kontakteilla, joita tapahtumassa syntyy. Moni opiskelija on päässyt mielenkiintoisiin työtehtäviin ja työelämässä oppimisen jaksoille Tampere Film Festivalin jälkeen. Opettajat muodostavat osaltaan siltoja alan ammattilaisten ja opiskelijoiden välille, mikä on helppoa tapahtumassa, jossa kaikki ovat monen päivän ajan läsnä.

Stadin AO:n media-alan opiskelijat tekivät osan Tampere Film Festival -haastatteluista etukäteen Helsingissä. Kuva: Valtteri Voutilainen

Turvallinen ilmapiiri ja ammatillinen rooli motivoivat

Media-alalla työskentely tapahtuu käytännössä aina ryhmässä. Tuuli Vuorinen-Oras korostaa, että projektioppimisen kannalta tärkeintä on turvallisen ilmapiirin luominen. Yhteistyö edellyttää ihmissuhdetaitoja ja ongelmanratkaisukykyä, joten opintojen alussa panostetaan ryhmäytymiseen ja tiimityön opettelemiseen.

– Ammatillinen rooli luo raamin työtehtävälle. Mediaprojekteissa on hierarkia, jonka ymmärtäminen auttaa opiskelijaa toimimaan omassa roolissaan niin koulussa kuin työpaikalla. Kun tuottaja tekee päätöksiä, ei ole kyse persoonasta vaan tuottajan ammatillisesta roolista, Tuuli Vuorinen-Oras täydentää.

Projekteihin on tosi kiva lähteä mukaan, sillä samalla pääsee kehittämään omaa osaamistaan. Sekä opiskelijat että opettajakollegat tulevat tutuiksi etenkin niissä projekteissa, joissa vietetään viikko kuvauspaikalla.

– Painotan opiskelijoille, että toteutamme asiakkaan toiveen. Vaikka ryhmä koostuu erilaisista persoonista, on lopputuloksen näytettävä yhtenäiseltä ja samantyyliseltä. Projektin käynnistää asiakkaan määrittämä lopputuote, johon laaditaan ajankäyttöarvio – etenemme siis suunnittelussa lopusta alkuun, Jere Korppoo muistuttaa.

Opettaja, näin menestyt projektioppimisen mahdollistajana:
(Jere Korppoo ja Tuuli Vuorinen-Oras):

  1. Hyödynnä ammatillisen roolin käsitettä osana opetusta.
  2. Suunnittele opinnollistaminen huolellisesti.
  3. Ole hyvin tavoitettavissa.
  4. Ole itse kiinnostunut projektista.
  5. Pidä asiakaslähtöisyys tekemisen ytimenä: älä luo projektia projektin vuoksi vaan aitoon tarpeeseen.

Teksti: Hannele Häyhä
Kuvat: Julia Jahkola, Sanna Jokela, Valtteri Voutilainen ja Projekti Loviisa

Lue lisää:
Hae media-alan opintoihin, Stadin AO
Mediastadi, Stadin AO
Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto
Projekti Loviisa 
Loviisa-lyhytelokuvia
Tampere Film Festival
Tampere Film Festival -videot/Stadin AO:n opiskelijat

Hannele

Hannele

Kirjoittaja työskentelee asiakkuusvastaavana Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Hän inspiroituu arjen menestystarinoista, joita kohtaa päivittäisessä työssään: koulutus tarjoaa upeita mahdollisuuksia sekä työnantajalle että opiskelijalle.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi