Stadiosaa.fi

”Manskulta Skattalle, kiitos!”

Stadin osaamiskeskuksessa robotti opettaa taksinkuljettajille puhekieltä.

Pääkaupunkiseudulla on huutava pula taksinkuljettajista. Stadin osaamiskeskus vastaa henkilökuljetusyritysten tarpeeseen kouluttamalla maahanmuuttajataustaisista henkilöistä osaavia ammattikuljettajia. Osallistujat saavat valmennusta taksinkuljettajan teoriakokeeseen, ja lisäksi heidän suomen kielen taitoaan ja asiakaspalveluosaamistaan vahvistetaan monin eri keinoin, kuten vaativan Naoki-robotin avulla. Kaikkien yhteisenä tavoitteena on vakituinen työsuhde taksinkuljettajana tai ammatinharjoittajana.

Kymmenisen miestä kokoontuu aamulla Stadin AO:n Savonkadun toimipaikkaan. Huoneen tunnelman sähköistää lattialla hyörivä robotti, joka on aikuisen polven korkuinen mutta napakka käskyttäjä. Osaamiskeskuksen taksipolun opiskelijat vilkuilevat toisiaan ja naurahtelevat robotille, hyväntahtoiset mutta huvittuneet ilmeet kysyvät: mitäköhän tästä pitäisi ajatella?

Stadin osaamiskeskus tarjoaa työttömille maahanmuuttajille ammatillista koulutusta, työllistymispalveluja ja kieliopintoja. Palvelut on suunnattu yli 17-vuotiaille oleskeluluvan saaneille helsinkiläisille maahanmuuttajille. Ammatillisia polkuopintoja on 16:lla eri alalla, ja ne kestävät joustavasti 3–12 kuukautta. Kaikki polkukoulutukset sisältävät opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti ammatillisia opintoja sekä jatko-ohjauksen opintoihin tai työhön. Suomen kieltä opiskellaan rinnakkain ammattiopetuksen kanssa.

Taksipolku yhteistyössä työnantajien kanssa

Stadin osaamiskeskuksen yrityskoordinaattori Iiris Nyström ja opettaja Susanne Mulbah ovat olleet kuluneen syksyn aikana yhteydessä useisiin taksiyrityksiin, joilla kaikilla on sama viesti: tarvitsemme osaavia työntekijöitä. Taustalla heijastuu uusi liikennepalvelulaki, joka vapautti taksiliikennemarkkinat heinäkuussa 2018. Taksipolulle osallistumisen edellytyksenä on B-ajokortti ja Stadin osaamiskeskuksen asiakkuus.

– Taksinkuljettajan työ soveltuu erinomaisesti myös naisille, vaikka monella on päinvastaiset ennakkoluulot. Suuri osa ajoista tapahtuu etukäteen sovitusti päiväaikaan, kuten yrityssopimusajot, koulukyydit tai Kela-kuljetukset, Susanne Mulbah valaisee.

Alalla on hyvä työllisyysnäkymät ja mahdollisuus saada heti kokoaikainen työsopimus, mikä motivoi sekä opiskelijoita että opettajaa.

Eräs taksiyritys tiedusteli, löytyykö meiltä sata taksikuskia heti töihin. Pidän merkittävänä sitä, että taksinkuljettajat halutaan palkata kokoaikatyöhön, nollatuntisopimuksia ei tarjota, Susanne Mulbah kannustaa.

Mulbah on luonut taksipolku-koulutusohjelman alan työnantajien tarpeet huomioiden. Ykkösasia kaikille osallistujille on Trafin ammattipätevyyskokeen läpäiseminen. Lähiopetuksessa opettaja valmentaa opiskelijoita vaativaan kokeeseen, ja samalla vahvistetaan suomen kielen osaamista. Kun koe on suoritettu hyväksytysti, siirrytään harjoittelemaan navigaattorien ja maksupäätelaitteiden käyttöä.

– Trafin koe vaatii suomen kielen luetun ymmärrystä. Työnantajat korostavat, että taksinkuljettajan työssä vaaditaan ennen kaikkea sosiaalisia taitoja, kuten tilanneälyä ja asiakaspalveluherkkyyttä. Paikallistuntemusta on hyvä olla, mutta navigaattori auttaa, Mulbah tiivistää taksiyritysten toiveet.

– Saamme hyödyntää opetuksessa taksiyritysten omia materiaaleja, mikä motivoi oppimaan. Olen opettanut kartanlukua ja paikallistuntemusta myös kävelyretkillä Helsingin ydinkeskustassa, Susanne kuvaa.

Stadin osaamiskeskus kouluttaa taksinkuljettajia suoraan töihin. Kuvassa opettaja Susanne Mulbah ja osa ryhmän opiskelijoista.

Robotti on vaativa puhekielen opettaja

Stadin AO:n opettaja Mirkka Forssell on robottiavusteisen opetuksen edelläkävijä. Hän on havainnut, että etenkin maahanmuuttajataustaiset tai erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat vapautuvat robotin läsnä ollessa.

– Robotin kanssa ei tarvitse pelätä epäonnistumista, ja robotti tuo vaihtelua normaaliin rutiiniin. Usein luokassa syntyy ilon huudahduksia ja suuria tunteita, kun yhdessä nauretaan tai kummastellaan robotin puhetta, Mirkka Forssell kertoo.

Mirkka Forssell asettaa robotin luokan lattialle ja kutsuu ensimmäisen vapaaehtoisen keskusteluhetkeen.

– Nouse kyytiin. Minne ajetaan? robotti sanoo Bashir Alille, joka on muuttanut Suomeen Somaliasta.
– Ajetaan Punavuori, Ali valitsee Forssellin esimerkkilauseiden listalta.
– Nyt en tajunnut, sano uudestaan, kuuluu robotin kommentti.

Ryhmäläiset vinkkaavat Alille:
– Sano Punavuoreen.
– Ajetaan Punavuoren, Ali täydentää.
– Olen niin vanha, etten kuule kunnolla. Sano uudestaan, robotti vaatii.
– Ei Punavuoren vaan Punavuoreen, opiskelukaverit auttavat.
– Ajetaan Punavuoreen, Ali sanoo.

Onnistuneen suorituksen robotti kruunaa fanfaarilla, kumarruksella ja aplodeilla. Kaikki osallistujat nauravat, Ali muiden mukana.

Opettaja Mirkka Forssellin rauhallinen olemus varmistaa ilmapiirin luottamuksellisuuden: naurun pyrskähdykset eivät kohdistu opiskelijoihin vaan robottiin, jonka lauseet kuulostavat hullunkurisilta. Tulevat taksinkuljettavat tietävät, että on tärkeää oppia lausumaan sanat oikein ja tunnistamaan alueiden puhekieliset nimet: navigaattori ei tunne Manskua tai Skattaa.

Somaliasta kotoisin oleva Bashir Ali saa apua opettaja Mirkka Forssellilta, kun robotti ei ymmärrä hänen puhettaan.

Taksipolku vie unelmien työhön

Hetken päästä on pakistanilaistaustaisen Abbas Khanin vuoro. Hän on ollut Suomessa vuodesta 1993 lähtien ja puhuu suomea erinomaisesti. Khan on työskennellyt vuosien ajan vahtimestarina, ja nyt hänen unelmansa on perustaa oma taksiyritys. Ensin on kuitenkin tärkeä työskennellä toisen palveluksessa oppiakseen ammatin.

– Tykkään ajaa autoa. Arvostan taksikuljettajan työssä vapautta: voin itse vaikuttaa työtuntimääriin ja aikatauluihin, Abbas Khan kertoo.

Kun robotti pyytää Khania ajamaan osoitteeseen Mannerheimintie 2, miehen kasvot syttyvät oivalluksesta:

– Mannerheimintie 2 on Lasipalatsi, tiedän tämän.

Omaa robottivuoroaan odottaa Enrique Abreu, joka on asunut Suomessa alle kaksi vuotta mutta puhuu jo sujuvasti suomea. Kuubalainen Abreu muutti maahan rakkauden perässä, ja vaimon myötä on ollut helppo oppia paikallisia tapoja. Hän uskoo, että toinen talvi ei tunnu niin kylmältä kuin ensimmäinen – ja onneksi saunaan pääsee lämmittelemään.

– Olen ollut Kuubassa neljä vuotta taksinkuljettajana. Nyt opin suomen kieltä ja suomalaiset työtavat. Haluan aloittaa työt niin nopeasti kuin mahdollista, Enrique Abreu sanoo ja näyttää puhelimestaan kuvan kotimaahan jääneestä autostaan.

Enrique Abreu on toiminut Kuubassa taksinkuljettajana ja haluaa työllistyä myös Suomessa niin pian kuin mahdollista. Puhelimen kuvassa näkyy Abreun kotimaahan jäänyt auto.

Opettaja Mirkka Forssellin apuna toimii Mundher Maen AL-Izzi, joka on kotoisin Irakista ja suorittaa Stadin AO:ssa ammatillisiin opintoihin valmentavia opintoja (VALMA). Hänen tavoitteenaan on päästä opiskelemaan tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkintoa.

– Mundher on rauhallinen ja neuvoo taitavasti opiskelijoita digiongelmissa. Robotin lauseiden ohjelmoinnissa on iso apu, kun hän testaa toiminnallisuutta ei-suomenkielisenä henkilönä.

Taksipolun yhteistyökumppanit:
FixuTaksi, Kajon Oy, Korsisaari Oy, Kovanen Oy, Menevä Oy ja TSW Group Oy.

Teksti ja kuvat: Hannele Häyhä

Lue lisää:
Stadin osaamiskeskus
Katso taksipolun esittelyvideo
Asiakaspalvelun polku toi työpaikan ja ystäväverkoston

Hannele Häyhä

Hannele Häyhä

Kirjoittaja työskentelee asiakkuusvastaavana Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Hän inspiroituu arjen menestystarinoista, joita kohtaa päivittäisessä työssään: koulutus tarjoaa upeita mahdollisuuksia sekä työnantajalle että opiskelijalle.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi