Stadiosaa.fi

Johannes Holopainen näkee auton loogisena ja innostavana palapelinä

Näyttelijä Johannes Holopainen tutustui kuukauden ajan automekaanikon työhön Stadin ammatti- ja aikuisopistossa tulevaa roolisuoritustaan varten. Häneen teki vaikutuksen auton palapelimäisyys ja mekaanikon työn loogisuus: ongelma paikannetaan, diagnosoidaan ja ratkaistaan. Tutustumisjakso sisälsi monipuolisia oppimisen tapoja, kuten digitaalisia pelejä ja käytännön työskentelyä harjoitusauton parissa. Yhteishakuun osallistuvia Holopainen vinkkaa valitsemaan tulevaisuuden ammatin ilon kautta, ilman kavereiden tai vanhempien painetta.

Stadin AO:n Ilkantien toimipaikka on täynnä autohalleja, jotka tulvivat valoa ja järjestystä. Valkoinen lattia pidetään puhtaana ja isoista ikkunoista kuuluu kiitos arkkitehtiveljeksille Timo ja Tuomo Suomalaiselle, jotka suunnittelivat 1960-luvulla silloisen Haagan ammattikoulun lisäksi muun muassa Temppeliaukion kirkon.

Uudet teknologiset innovaatiot, kestävä kehitys ja monipuolistuvat energialähteet ovat autoalan arkea. Sähköautojen määrä on kasvussa, varaosia luodaan 3D-tulostimella ja esimerkiksi applikaatioita on alalla useita miljoonia. Autoalan perustutkinnon suorittaja voi valita ajoneuvoasentajan, autokorinkorjaajan, automaalarin, automyyjän, varaosamyyjän tai pienkoneasentajan osaamisalan.

− Voimakkaasti kehittyvä autoala sopii etenkin niille, joita kiinnostaa mekaanisesti toimivan laitteen yhdistäminen tietotekniikkaan. Alalla on työvoimapula, joten opiskelijoilla on erinomaiset tulevaisuuden uranäkymät, kertoo Stadin AO:n autoalan opettaja Aku Lämsä.  

Lämsän opiskelijat ovat uppoutuneet yksilöllisiin työtehtäviin harjoitusautojen parissa. Siniharmaan Toyota Yariksen konepellin alta kurkkaavat silmät, jotka suomalainen yleisö on nähnyt muun muassa Tuntemattoman sotilaan kapteeni Kariluotona ja Helenen metsänhoitaja Reuterina. Näyttelijä Johannes Holopainen valmistautuu tulevaan rooliinsa autonkorjaajana opiskelemalla kuukauden ajan autoalan perusteita Stadin AO:ssa.

− Tulevan tv-sarjan roolihahmoni on viettänyt puolet elämästään autojen parissa. Halusin oppia työkalujen luontevan käytön ja saada ymmärrystä automekaanikon työhön. Autot ovat kiinnostaneet minua lapsuuden pikkuautoleikeistä lähtien, mutta ennen Ilkantielle tuloa olin lähinnä vaihtanut renkaat isän apuna, Johannes Holopainen kertoo.

− Olen esittänyt koko ajan kysymyksiä, mutta onneksi opettaja ja muut opiskelijat ovat jaksaneet opastaa kärsivällisesti. Täällä on tosi kivoja kavereita, joilta olen oppinut paljon.

Pelaamalla ja tekemällä oppiminen motivoi

Tutustumisjakson alussa Johannes Holopainen opetteli autoalan perustietoja digitaalisen Seppo-pelin ja ThingLink-oppimisportaalin avulla.

On ollut todella hauskaa ja nopeaa omaksua uutta tietoa pelin kautta. Lyhyessä ajassa opin työkalujen nimet, ja minulla oli mahdollisuus katsoa hyödyllisiä videoita. Stadin AO:ssa yhdistetään loistavasti erilaisia opetusmenetelmiä.

Holopainen antaa kiitosta opettaja Aku Lämsälle siitä, että hän pääsi heti myös kokeilemaan työkaluja oikeissa työtehtävissä.

− Oli positiivinen yllätys, että käytännön työ alkoi välittömästi. On motivoivaa, kun kokeilee, oppii, tekee uudestaan ja itse oivaltaa, miten asia kannattaa tehdä. Haluan ymmärtää, miten auto toimii, mitä pitää huomioida ja miksi jokin työvaihe tehdään tietyllä tavalla.

Kuukauden aikana Holopainen on oppinut muun muassa vaihtamaan öljyt ja tekemään auton perushuollon, ilmaamaan jarrut jarruhuollon yhteydessä, irrottamaan starttimoottorin ja testaamaan sen toimintakunnon sekä asentamaan etujoustintuen purkamisen ja kokoamisen jälkeen.

− Täällä hallissa opiskelijat ja opettajat ovat yhteisen kiinnostuksen äärellä, ja koko ajan pääsee tekemään itse. Yhtä aikaa on käynnissä monta erilaista projektia, joten on mahdollisuus oppia laajalla spektrillä. Mitä enemmän osaan, sitä enemmän haluan oppia lisää. Tieto ja kokemukset ovat täällä käden ulottuvilla, helposti saatavilla, mikä innostaa.

Auton pinnanalainen maailma kiehtoo

Johannes Holopaisen käsitys autoista on muuttunut kuukauden harjoittelujakson aikana. Ratti, jarrupoljin ja kytkin ovat tuttuja kuljettajan näkökulmasta, mutta konepellin alta kaikki näyttää erilaiselta.

− En ole aiemmin pohtinut moottorin toiminnan periaatteita. On ihmeellistä ja innostavaa tutustua auton logiikkaan ja eri osien yhteistyöhön: auto on kuin valtava palapeli. Pidän automekaanikon työn selkeydestä, joka perustuu ongelman paikantamiseen, diagnosointiin ja ratkaisemiseen.

Auton pinnanalainen maailma avautuu harvalle, esimerkiksi kytkinlevy on äärimmäisen mielenkiintoinen näky. Olen saanut ilon ja oivalluksen hetkiä, kun olen oppinut, mitä oikeasti tapahtuu vetäessäni käsijarrusta tai painaessani kytkintä, ja miten vaijerit ohjautuvat auton sisällä.

Holopainen nostaa esille myös jaetun oppimisen merkityksen ja hyvän tunnelman, joka syntyy autohallissa, kun opiskelijoille syntyy yhteinen ymmärrys uudesta asiasta. Näyttelijän mielestä arvokasta on myös se, että opettajat antavat kokeilla.

− Ei tunnu kivalta, jos joku on koko ajan vieressä neuvomassa tai kieltämässä. Opin parhaiten juuri näin, tekemällä ja oivaltamalla virheistä. Aku ei ole sanonut minulle kertaakaan ”älä tee”, mikä on hienoa.

− Autossa riittää opittavaa pitkäksi aikaa, ja on hauska ihmetellä toimintamekanismeja. Kuukaudessa olen saanut vain pienen pintaraapaisun, kuvaa näyttelijä Johannes Holopainen.

Valitse ammatti ilon kautta

Ammatinvalinta kirkastui Johannes Holopaiselle jo 8-vuotiaana, jolloin hän tiesi haluavansa näyttelijäksi. Hän kannustaa peruskoululaisia valitsemaan rohkeasti oman polkunsa ja hyödyntämään yhteishaun tarjoamat vaihtoehdot.

− Kuuntele omia unelmiasi ja tunnista, minkä parissa haluat työskennellä. Nykyään ei tarvitse ajatella, että kyseessä on loppuelämää sitova valinta, sillä aina on mahdollisuus opiskella lisää.

Toivon, että jokainen saa tehdä opiskelupäätöksen aidosti itse, ilman vanhempien tai kavereiden painetta. Suosittelen pohtimaan ammatinvalintaa ilon kautta: mikä sinua kiinnostaa ja millaisesta tekemisestä nautit?

− Näyttelijän ammatti on kiitollinen, koska saan perehtyä eri ammatteihin ja elää monta elämää. On tärkeää säilyttää uteliaisuus ja oppimishalu: aina löytyy uusia ihmeellisiä asioita ja taitoja opittaviksi. Olisi upeaa kouluttautua merikapteeniksi tai jatkaa autoalan opiskelua.

Aku Lämsä arvostaa Johannes Holopaisen aitoa kiinnostusta ja rohkeutta tarttua annettuihin tehtäviin. Lyhyessä ajassa näyttelijä on omaksunut valtavan määrän tietoa ja myös soveltanut sitä käytäntöön.

− Autosähkö on ollut isoin oppimiskohde Johannekselle. Sähköasioissa on tiedettävä mitä tekee ja ennakoitava vaaratilanteen syntyminen. Korostan kaikille opiskelijoille virheistä oppimisen merkitystä. Jos et uskalla epäonnistua, et opi. Kavereiden virheistä opitaan yhdessä, korostaa Aku Lämsä.

− Takana on mielenkiintoinen kuukausi Stadin AO:ssa, ja olisi kiva jatkaa. Automekaanikon roolissa tulen hyödyntämään oppimaani ja lähestyn nyt autoja innostuneella motivaatiolla. Tiedän, että jos en osaa jotain autoon liittyvää asiaa niin voin selvittää sen. Kiitos Akulle ja muille opettajille sekä opiskelijoille, että sain tämän upean mahdollisuuden, Johannes Holopainen tiivistää.

Stadin AO:n media-alan opettajan Jorma Harjamäen johdolla Digitalents Helsingin tiimi kuvasi tämän haastattelun. Digitalents Helsinki palvelee ensisijaisesti nuorten aikuisten työllistymistä ja jatkokoulutusmahdollisuuksia: toimijat saavat ammattitaitoa vastaavia työtehtäviä ja tukea työnhakuun, urasuunnitteluun, ammatilliseen verkostoitumiseen sekä opiskelupaikkojen hakemiseen.

Teksti: Hannele Häyhä
Kuvat: Liivia Pallas
Valaistusassistentti: Noona Sten

Kiinnostuitko?
Autoalan opiskelu, Stadin AO
Kehittyvä autoala tarjoaa uravaihtoehtoja

Hannele

Hannele

Kirjoittaja työskentelee asiakkuusvastaavana Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Hän inspiroituu arjen menestystarinoista, joita kohtaa päivittäisessä työssään: koulutus tarjoaa upeita mahdollisuuksia sekä työnantajalle että opiskelijalle.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi