Stadiosaa.fi

Stadin eldis Annika Riekkola sytyttää oppimisen liekin päiväkodissa

Varhaiskasvatuksessa on pulaa työntekijöistä, joten alan opiskelijoiden työelämässä oppimisen jaksot ovat tärkeässä roolissa uusien ammattilaisten kasvattamiseksi ja sitouttamiseksi. Helsinkiläisen Violanpuiston päiväkodin johtaja Annika Riekkola haluaa varmistaa laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisen nyt ja tulevaisuudessa tarjoamalla työelämässä oppimista opiskelijaryhmälle nonstop-mallilla. Riekkola valittiin Stadin ammatti- ja aikuisopiston työelämäpalkinnon saajaksi vuonna 2020 kategoriassa ”Stadin eldis” eli oppimisen innon sytyttäjä.

Kun Stadin AO:n kasvatus- ja ohjausalan opettaja Aila Kuusio esitteli ideaa kumppanipäiväkotimallista keväällä 2020, Violanpuiston päiväkodin johtaja Annika Riekkola tarttui välittömästi mahdollisuuteen esihenkilönsä Sirpa Juuren tuella.

− Näen tärkeänä, että pääsemme vaikuttamaan uusien työntekijöiden oppimiseen, kehittymiseen ja sitoutumiseen alalle. Oppilaitosyhteistyö on kiinnostanut aina, mutta ohjaamisen vaatima aika on mietityttänyt. Kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisina haluamme tarjota opiskelijalle laadukkaan oppimisympäristön ja -kokemuksen, Annika Riekkola kuvaa.

Syksyllä käynnistyneessä mallissa Violanpuiston päiväkodissa on samanaikaisesti opiskelija kuudessa päiväkodin ryhmässä. Opettaja Aila Kuusio työskentelee kolmena päivänä viikossa paikan päällä, mikä keventää päiväkodin henkilökunnan ohjausvastuuta. Kuusion työparina on ammatillinen erityisopettaja Marja Saaranen, ja yksilöohjauksen lisäksi he myös opettavat opiskelijoita päiväkodin arjessa.

− Kun olen päiväkodissa, olen opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien saatavilla. Tämä helpottaa yhteydenpitoa meidän kaikkien välillä. Työvaltaista oppimisen mallia on toteutettu monilla aloilla jo pitkään, mutta nyt ensimmäistä kertaa varhaiskasvatuksessa, Aila Kuusio kertoo tyytyväisenä.

Oppiminen rikastuttaa työyhteisöä

Annika Riekkola iloitsee opiskelijayhteistyön positiivista vaikutuksista koko päiväkotiin. Ammattitaitoiselle henkilöstölle on ollut merkityksellistä jakaa omaa osaamista opiskelijoille ja saada uudenlaisia onnistumiskokemuksia. 

Kaikille on ollut tärkeää, että opiskelijoiden ohjaaminen ei kuormita päiväkodin henkilöstöä. Hyvänä käytäntönä Riekkola on kokenut sen, että hän haastattelee jokaisen opiskelijan etukäteen ja varmistaa opiskelijan motivaation.

− Yhteinen tavoitteemme on toteuttaa laadukasta varhaiskasvatusta. Violanpuiston taitavat työntekijät ovat opiskelijoiden myötä pysähtyneet havainnoimaan omaa työtään ja oppineet paljon myös itse. Opiskelijoiden ohjaus rikastuttaa koko työyhteisöä, Annika Riekkola kannustaa.

− Toiminnan kehittäminen on arkea Violanpuistossa ja Annikalla on selkeä näkemys kehittämisen tavoitteista. Olemme käyneet mielenkiintoisia keskusteluja varhaiskasvatuksesta ja työpaikalla oppimisen kehittämisestä niin Annikan kuin henkilökunnankin kanssa: etenemistä suunnitellaan yhdessä askel kerrallaan ja henkilöstön ajatuksia kuunnellen, opettaja Aila Kuusio kuvaa.

Stadin eldis on rohkea ja innovatiivinen

Stadin eldis -palkinto jaetaan vuosittain työnantajalle tai henkilölle, joka on sytyttänyt työelämässä oppimisen liekkeihin innovatiivisesti, vaikuttavasti ja vastuullisesti.

− Stadin eldis -palkinto on uniikki, ja se myönnetään henkilölle tai työnantajalle, joka on sytyttänyt työelämässä oppimisen liekkeihin. Eldis tarkoittaa Stadin slangissa tulta, joten sana yhdistää Helsingin historiaa oppilaitoksemme nykyhetkeen, Stadin AO:n työelämäpalkintojen raadin puheenjohtaja, rehtori Eeva Sahlman kuvaa.

Stadin AO:n työelämäpalkintojen valitsijaraati painotti Annika Riekkolan osalta rohkeaa ja kokonaisvaltaista näkemystä siitä, miten merkityksellinen oppilaitoskumppanuuden malli on päiväkodille tulevien työntekijöiden varmistamiseksi.

Riekkola saa kiitosta huolenpidostaan ja toiminnastaan, joka tukee sekä päiväkodin henkilöstön jaksamista että opiskelijoiden hyvinvointia. Hän on luonut oppimisen ilmapiirin, joka motivoi kaikkia työntekijöitä osallistumaan, kehittämään ja vaikuttamaan. Annika Riekkolan ansiosta syksyllä 2020 aloitettu yhteistyö ei jää kokeiluksi vaan siitä muodostuu kiinteä osa päiväkodin toimintaa.

Stadin AO:n koulutuspäällikkö Marika Lehvonen arvostaa Annika Riekkolan kehittämismyönteistä ja kokonaisvaltaista työelämäpedagogista toimintaa.

− Olemme iloisia, että Violanpuiston päiväkoti aloitti uudenlaisen oppilaitosyhteistyön kanssamme. Toivomme, että hyväksi havaittu malli leviää myös muihin päiväkoteihin, kannustaa Marika Lehvonen.

− Olen otettu saamastani palkinnosta, joka innostaa jatkamaan kehittämistyötä. Korostan, että jaan tämän kunnian rohkeiden ja osaavien työntekijöideni kanssa, he tekevät tämän mahdolliseksi. Stadin eldiksen kunnianimi tuo siis bensaa liekkeihin, Annika Riekkola nauraa.

− Vuorovaikutus opettajien kanssa on innostavaa ja kehittävää, ja ratkaisuja on keksitty poikkeusolojenkin aikana hyvin. Toivon, että jatkossakaan kyse ei ole pelkästä yhteistyöstä, vaan yhteisöömme kuulumisesta.

Teksti: Hannele Häyhä
Kuva: Annika Riekkola


Oletko kiinnostunut oppilaitosyhteistyöstä? Ota yhteyttä opettaja Aila Kuusioon: aila.kuusio@edu.hel.fi.

Lue lisää:
Stadin AO:n työelämäpalkinnot 2020

Hannele Häyhä

Hannele Häyhä

Kirjoittaja työskentelee asiakkuusvastaavana Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Hän inspiroituu arjen menestystarinoista, joita kohtaa päivittäisessä työssään: koulutus tarjoaa upeita mahdollisuuksia sekä työnantajalle että opiskelijalle.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi